Mimo że dosyć powszechnie uważa się, iż mleko jest zdrowe i nam służy, jego konsumpcja w ubiegłym roku spadło. Jeszcze w 2013 roku bilansowe spożycie mleka (łącznie z mlekiem na przetwory, ale bez mleka przeznaczonego na masło) wyraźnie wzrosło – o prawie 7%. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w przeliczeniu na 1 mieszkańca konsumpcja mleka krowiego wyniosła 206 litrów, podczas gdy w 2012 roku było to raptem 193 l/os.
Jednak 2014 rok przyniósł pogorszenie – spożycie na 1 mieszkańca spadło o 1 litr (o prawie 0,5%) do 205 litrów. Natomiast w polskich gospodarstwach domowych spadek spożycia produktów mleczarskich był jeszcze głębszy. Jak donoszą analitycy banku BGŻ BNP Paribas, z gusowskich badań budżetów gospodarstw domowych wynika, że w ubiegłym roku przeciętne miesięczne spożycie mleka i jego przetworów w przeliczeniu na 1 osobę spadło w naszych domach o 2,4%.
Konsumpcja mleka przez Polaków spadła z powodu zauważalnego wzrostu cen detalicznych, szczególnie w porównaniu do pozostałych produktów żywnościowych. Jest to zresztą już wyraźnie widoczna tendencja. „W 2014 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, ceny detaliczne mleka wzrosły średnio o 5%, podczas gdy ceny żywności i napojów bezalkoholowych ogółem obniżyły się o 0,9%, podają analitycy BGŻ BNP Paribas. W zeszłym roku spadło spożycie takich produktów jak: mleka spożywczego pitnego oraz śmietany – obie kategorie zmalały o 2,7%, twarogów (-2,3%), jogurtów (-2%). Odmienna sytuacja zaistniała w przypadku serów dojrzewających i topionych – ich spożycie wzrosło o 2,6%.
Według ekspertów banku BGŻ BNP Paribas istnieje spora szansa, że w 2015 roku konsumpcja produktów mleczarskich wzrośnie. Przemawia za tym spadek cen obserwowany w tym roku, wzrost zarobków Polaków oraz niższy popyt z zagranicy. Z drugiej strony tanieje również mięso oraz jego przetwory, co może hamować zwiększenie spożycia mleka i jego przetworów.
Źródło: GUS, BGŻ BNP Paribas