Sukces eksportu polskiej żywności na przestrzeni ostatnich lat był bardzo imponujący – tak zaczyna się raport firmy PricewaterhouseCoopers „Bariery pozataryfowe dla polskich eksporterów żywności w UE”. Wartość naszego eksportu żywności od 2008 roku wzrosła o blisko 70%, a udział w całkowitym handlu wewnątrz Unii Europejskiej w tej kategorii wzrósł z 3,6% do 4,2% w 2014 roku. Obecnie Polska jest już 7. największym eksporterem żywności we Wspólnocie, wyprzedzamy np. Danię i Wielką Brytanię.

Największy wpływ na wzrost eksportu miały w ostatnich latach mięso i drób - wskazuje raport PwC. „Produkty te przyczyniły się do 29% wzrostu, a ich udział (rok 2014) w całkowitym eksporcie żywności wynosi 25%”, czytamy. W całkowitym handlu mięsem i drobiem wewnątrz UE mamy już udział na poziomie 8,5%, podczas gdy w 2008 roku było to 5,2%. Wyraźnie zwiększył się także udział produktów rybnych, kawy, herbaty i przypraw oraz roślin zbożowych.

Nasz sukces wywołał jednak pewne skutki, z którymi musimy się uporać. Rośnie nacisk wywierany na polskich eksporterów, jak również lokalnych importerów w państwach docelowych. „Przejawem tego jest rosnąca liczba oraz sztywność barier pozataryfowych (głównie administracyjnych) i/lub kampanie prasowe o negatywnym wydźwięku przeciwko importowi żywności”, piszą autorzy raportu. Działania te mają za zadanie zmniejszyć konkurencyjność naszej żywności na europejskim rynku i podważyć jej reputację wśród konsumentów na wspólnotowym rynku.

Czechy, Niemcy i Zjednoczone Królestwo to trzy państwa o najwyższym wskaźniku występowania barier pozataryfowych – uważają eksporterzy. Szczególnie dwa pierwsze kraje stworzyły bardzo sztywne bariery. Co więcej wzrasta liczba problemów przy wysyłce żywności do takich krajów jak Słowacja, Węgry, Irlandia i Francja.

Analitycy PwC wskazują, że według polskich eksporterów ponad 30% produktów wysyłanych do państw UE, stawiających bariery importowe, spotyka się z dyskryminacją. Koszty powstałe w wyniku dodatkowych działań, koniecznych do pokonana tych ograniczeń, szacowane są na około 4% całkowitej wartości eksportu.

Źródło: PwC