Komisja Europejska po raz ostatni w ramach obecnego systemu promocji produktów rolno-spożywczych zaakceptowała 33 programy o łącznym budżecie ponad 107 mln euro. Polskie organizacje branżowe pozyskały ponad 10 mln euro w ramach trzech nowych programów promocyjnych:
  • pomidorów w Polsce i Niemczech,
  • makaronów w Ukrainie i Chinach,
  • mięsa drobiowego wysokiej jakości w Wietnamie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Budżet polskich programów stanowi 10% w stosunku do budżetu wszystkich programów promocyjnych zaakceptowanych przez KE.

Celem programów pt. „Pomidory dobre z natury”, „Makarony Europy”, czy „Europejski drób – w jakości siła” jest wzrost świadomości konsumentów i dystrybutorów na temat zalet polskich produktów, a w konsekwencji wzrost ich sprzedaży na rynkach docelowych. W ramach programów zaplanowano szereg działań promocyjnych w mediach (prasa, internet, TV), udział w targach, organizację misji gospodarczych, promocję w punktach sprzedaży, a także działania o charakterze public relations.

W 2016 roku nabór programów odbędzie się już w oparciu o nową politykę promocyjną. Budżet wyniesie 111 mln euro, w tym 30 mln euro zostanie przeznaczonych na wsparcie promocji produktów branży mięsa wieprzowego i sektora mleczarskiego. Docelowo w 2020 roku do wykorzystania ma być aż 200 mln euro. Celem nowej polityki promocyjnej jest zintensyfikowanie działań wspierających konkurencyjność sektora rolno-spożywczego na wybranych strategicznych rynkach światowych. Nowa polityka zakłada wprowadzenie jednoetapowego procesu oceny i wyboru programów na szczeblu unijnym, włącza do grupy beneficjentów organizacje producentów. Rozszerzony został również zakres produktów, w szczególności o przetworzone produkty rolne, takie jak chleb, makaron czy czekolada.

Źródło: MRiRW