Nie tak dawno mieliśmy okazję odwiedzić targi sadowniczo-warzywnicze VEGE-FRUIT EXPO 2015, które odbywały się w Lublinie. Na tej dwudniowej, premierowej imprezie można było obejrzeć wiele specjalistycznych ciągników, przeznaczonych przede wszystkim do pracy w sadach i gospodarstwach zajmujących się produkcją owocowo-warzywniczą. Jednym z nich był ciągnik japońskiego producenta KUBOTA, model M7040 Narrow.

Ciągnik ten jest specjalistyczną maszyną – jego wąska budowa, zwrotność i spora moc pozwalają wygodnie operować w warunkach ograniczonej przestrzeni, w sadach z różnymi szerokościami nasadzeń.

Ciągnik Kubota M7040 Narrow jest wyposażony w szesnastozaworowy, 4-cylindrowy i turbodoładowany silnik diesla (V3307DI-T) o pojemności 3,3 litra oraz mocy 74 KM (według producenta) z układem recyrkulacji spalin EGR. Posiada zewnętrzny, chłodzony cieczą układ recyrkulacji spalin. Silnik spełnia normę emisji spalin EURO IIIA.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie systemu E-CDIS (Ekonomiczny, Centralny, Bezpośredni Wtrysk paliwa). Oferuje on więcej mocy, optymalną wytrzymałość oraz większą wydajność, dzięki czemu pracę można wykonać szybciej. Silnik jest także dosyć cichy, co zwiększa komfort pracy. Olej napędowy podawany jest za pomocą mechanicznych wtryskiwaczy w dwóch etapach, dzięki czemu wzrosła skuteczność wykorzystania dawki paliwa, a tym samym ograniczono spalanie.

Zmiana kierunku jazdy następuje bardzo płynnie – nie trzeba używać sprzęgła dzięki zastosowaniu rewersu hydraulicznego. Szczególnie sprawdza się to w pracy z ładowaczem czołowym, ponieważ dużo szybciej można wykonać zadania związane z jazdą do przodu i do tyłu. Ciągnik Kubota M7040 Narrow posiada nowoczesny system zacieśniania skrętu Bi-Speed Turn, dzięki któremu przednie koła obracają się niemal dwa razy szybciej niż tylne za każdym razem, gdy skręcą o ponad 30 stopni. To pozwala na płynniejsze i ciaśniejsze zwroty, np. podczas nawrotu do kolejnego rzędu upraw oraz wykonanie go za pierwszym razem. Dzięki temu zmniejszone zostają również uszkodzenia upraw. Ze względów bezpieczeństwa system wyłącza się przy wyższych prędkościach. W modelu M7040N minimalny promień skrętu z włączonym systemem Bi-Speed Turn wynosi 3,5 m.

Zamiarem japońskiego producenta było stworzenie ciągników przeznaczonych specjalnie dla pracujących w winnicach, sadach lub gdziekolwiek, gdzie potrzebny byłby wąski i kompaktowy ciągnik o znacznej mocy. Szerokość ciągnika M7040 ze standardowymi oponami to tylko 48 cali, czyli niecałe 1,22 metra. Dodatkowo specjalnie zaokrąglono błotniki. Kabina zapewnia kierowcy dużą przestronność – dużo miejsca nad głową zdecydowanie poprawia widoczność. W standardzie ciągnik jest wyposażony w klimatyzację.