Według najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod względem rejestracji nowych ciągników rolniczych mamy nowego lidera na polskim rynku. W listopadzie br. John Deere został zastąpiony przez markę New Holland. Już po 10 miesiącach 2015 roku JD był zagrożony, producentowi ciągników New Holland brakowało 17 rejestracji. Teraz nastąpiła zmiana.
W okresie od stycznia do listopada 2015 r. dokonano 1853 rejestracji nowych ciągników rolniczych marki New Holland, a firma osiągnęła udział w rynku na poziomie 16,76%. I to pomimo że tegoroczny wynik jest gorszy od tego z analogicznego okresu 2014 r. aż o 21,4% – wtedy firma miała na swoim koncie 2359 rejestracji i była niekwestionowanym liderem.
John Deere, który zsunął się na drugie miejsce, wciąż jest bardzo blisko swojego głównego konkurenta. W okresie I-XI.2015 r. marka ta zanotowała 1834 nowych rejestracji traktorów, czyli o 6,3% więcej niż przed rokiem (+109). Udział popularnego „Jelonka” w naszym rynku ciągników rolniczych jest bardzo zbliżony do New Holland – wynosi 16,59%.
Na miejscach 3-5 nie zaszły zmiany. Rośnie w siłę marka Zetor, która pomimo spadku rejestracji nowych ciągników rolniczych o 5,2% do 1426 (-78), zwiększyła udział w rynku tych maszyn do 12,9%. Na 4. miejscu znalazł się producent Deutz-Fahr z wynikiem 986 rejestracji, o 7,2% większym niż przed rokiem (+66) oraz z udziałem w polskim rynku 8,92%. Spory spadek w liczbie zarejestrowanych nowych traktorów zaliczyła marka Kubota – 967, czyli o 16,7% mniej (-194), ale ze zbliżonym rynkowym udziałem na poziomie 8,75%.
W sumie w okresie od stycznia do listopada 2015 roku zarejestrowano 11057 nowych ciągników rolniczych. Oznacza to pogłębiający się spadek – o 14,7%, ponieważ w ciągu 11 miesięcy 2014 roku takich rejestracji było blisko 13 tys. Ewidentnie rolnicy wstrzymują się z zakupem nowych maszyn, czekając na kolejny nabór wniosków na finansowanie restrukturyzacji małych gospodarstw rolnych, który zaplanowany jest na pierwszy kwartał 2016 roku.
Oprócz marek John Deere i Deutz-Fahr są jeszcze dwie marki, które wbrew rynkowej tendencji zwiększają sprzedaż i liczbę rejestracji nowych ciągników. Na miejscu 12. zestawienia znalazł się Steyr, który w okresie I-XI.2015 r. odnotował 193 takich rejestracji, czyli o 20 więcej (+11,6%) niż przed rokiem. Jego udział w rynku wzrósł do 1,75%.
Najlepiej pod względem wzrostów wypada jednak nasz rodzimy URSUS. W ciągu 11 miesięcy 2014 roku firma miała 251 rejestracji, teraz jest to 341, czyli o 35,9% więcej! Ursus systematycznie zwiększa udział w rynku – obecnie wynosi on 3,08% – i brakuje mu tylko 7 rejestracji, aby wskoczyć do pierwszej 10ki, wyprzedając producenta ciągników Massey Ferguson. Czy uda mu się to w grudniu?