Rynek ciągników w Polsce AD 2015.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane dotyczące pierwszych rejestracji nowych ciągników rolniczych. Teraz możemy wreszcie spojrzeć na cały 2015 rok i poddać go ocenie. Kto był liderem, kto najwięcej zyskał, a kto stracił?

W roku 2015 nowych ciągników rolniczych zarejestrowano raptem 12313. Dlaczego raptem? Ponieważ wielkość ta jest aż o 13,2% niższa niż rok wcześniej, gdy tych rejestracji było 14188. Nie pomógł ostatni miesiąc ubiegłego roku, w którym zarejestrowano 1256 nowych ciągników, ponad dwa razy więcej niż w listopadzie (611). Jednak listopad był najgorszym miesiącem pod względem rejestracji, trudno więc porównywać się do niego. Do tego w grudniu wiele rejestracji dokonanych zostało przez dilerów poprawiających swoje wyniki przed końcem roku. Najlepiej wypadł czerwiec, w którym dokonano ponad 2000 rejestracji nowych traktorów.

Głównej przyczyny kiepskiego wyniku należy doszukiwać się przede wszystkim w braku dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W sytuacji, gdy tak wyraźnie spadła sprzedaż nowych ciągników rolniczych, swoich nabywców chętniej znajdywały maszyny używane – w 2015 roku sprzedano ich o 6% więcej niż rok wcześniej (16390 szt.).

W 2015 roku większość producentów odnotowała pokaźne spadki – obniżki liczby nowych rejestracji wahały się od kilku procent do prawie 50%. Jednak możemy wskazać dwóch zwycięzców na polskim rynku ciągników rolniczych.

Pierwszym z nich jest New Holland. Producent ten po raz drugi z rzędu został najczęściej wybieraną marką ciągników na naszym rynku. Jego pozycja przez chwilę była zagrożona, gdyż przez cały rok po piętach deptał mu John Deere, który nawet objął na moment prowadzenie – w październiku 2015 r. o 17 rejestracji. Ostatecznie wygrał New Holland z wynikiem 2054 nowych rejestracji, co jest wynikiem gorszym niż w 2014 roku o 20,3% (-524 sztuk). Na drugim miejscu ponownie uplasował się John Deere – 1874 nowych rejestracji, o 1,4% więcej niż rok wcześniej (+26 sztuk). Podium zamknął, tak jak w 2014 roku, Zetor z wynikiem 1658 nowych rejestracji (spadek o 5,6%, czyli o 98 sztuk). Warto również wspomnieć o marce Deutz-Fahr, która zajęła mocne 4. miejsce, drugi rok z rzędu zaliczając wyraźny wzrost sprzedanych nowych ciągników – tym razem o 13,6% do poziomu 1136 sztuk.

Na tle znaczących obniżek wśród najpopularniejszych producentów – Massey Ferguson o ponad 15%, New Holland – 20%, Case IH – 21%, Fendt – 34% czy Landini – 48,5% – w 2015 roku wybił się polski producent ciągników rolniczych, czyli URSUS. Tak jak 2 lata wcześniej, tak i teraz wszedł on do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych producentów, zajmując miejsce nr 9 z wynikiem 396 nowych rejestracji. To co prawda mniej niż w 2013 roku (427), ale aż o 40,9% (+115 szt.) więcej niż w 2014 roku! URSUS zwiększył udział w polskim rynku ciągników rolniczych z niecałych 2% do 3,22%. Warto zauważyć, że liczbę nowych rejestracji poprawiło jeszcze tylko 3 producentów (Steyr, Deutz-Fahr, john Deere), ale żaden z nich nie zbliżył się do wyniku polskiej firmy.

Jak powiedział Karol Zarajczyk, prezes zarządu URSUS SA, oznacza to sukces strategii spółki, która w tym roku przyniosła wprowadzenie do oferty odnowionych legendarnych ciągników serii C.

Jak podała firma Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy, najpopularniejszym ciągnikiem 2015 roku był Zetor Major 80. Łącznie zarejestrowano 366 sztuk tego modelu. To jednak o 7% mniej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazł się inny model tego producenta – Zetor Proxima 90 z 296 sprzedanymi egzemplarzami (-15% r/r). Trzecie miejsce zajął ciągnik Kubota L5040 – 254 sprzedane egzemplarze (-37% r/r).

Źródło: PZPM, Ursus, Martin & Jacob