Podczas zakończonych niedawno Międzynarodowych Targów Rolniczych POLAGRA-PREMIERY 2016 w Poznaniu zaprezentowano mnóstwo fantastycznych maszyn rolniczych oraz rozwiązań technicznych, które będą obowiązywały w rozpoczynającym się sezonie. Jednym z najczęściej fotografowanych i omawianych był ciągnik marki Zetor, który prezentuje przyszłość czeskiego producenta.

Nie był to jednak pierwszy kontakt z tą konstrukcją. Firma Zetor jeszcze w listopadzie 2015 roku na wielkich targach Agritechnica w niemieckim Hanowerze, z okazji rozpoczęcia obchodów swojego 70-lecia, zaprezentowała nowy kierunek stylistyczny, który ma obowiązywać we wszystkich nowych modelach.

ZETOR Concept by Pininfarina

Nowa koncepcja designowa Zetrora powstała we współpracy z włoskim biurem projektowym Pininfarina, które jest odpowiedzialne m.in. za projekty samochodów sportowych Ferrari, Maserati oraz Alfa Romeo. Słynne studio opracowało nowoczesną koncepcję ciągników, która ma być zastosowana w nadchodzących modelach czeskiej marki. Ideą przyświecającą powstaniu nowej stylistyki "Zetor by Pininfarina" jest ucieleśnienie doskonałego połączenia mocy, dynamiki i emocji przy zachowaniu praktyczności zastosowania maszyn polowych, jakimi z pewnością są traktory.

Koncepcja projektowa wyrównuje wszystkie elementy w konstrukcji modułowej, która może być zastosowana we wszystkich nowych seriach ciągników ZETOR. Według producenta, nowy projekt daje użytkownikom bardzo intensywne, zmysłowe i emocjonalne doświadczenie.

Nowe wzornictwo „ZETOR by Pininfarina” jest z pewnością bardzo nowoczesne i wdzięczne, z bardziej pochylonym przodem oraz elegancko wykończonym dachem, bokami kojarzącymi się z wyścigowym bolidem, zmienionymi światłami, przyciemnianymi szybami oraz odpicowanymi kołpakami. Wykorzystano dwie wyraziste barwy, oddzielone od siebie – części techniczne są czarne, a pozostałe elementy mocno czerwone. Oczywiście to tylko wygląd, nie wiemy jeszcze, ile z tych wrażeń pozostanie, gdy maszyna pokryta będzie błotem i gnojem. Zresztą praktycznych rolników najbardziej interesują konie mechaniczne, niezawodność oraz zastosowane rozwiązania.

Przyszłość ciągników Zetor

„Nasze cele na nadchodzące lata są jasne – poszerzyć portfolio produktowe oraz umocnić pozycję ZETORA na kluczowych rynkach. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, dlatego prezentujemy serię nowości produktowych i stylistycznych. Poszerzamy serie modeli, nie zapominając jednak o innowacjach w ramach dotychczasowych produktów. Strategia i kierunek rozwoju marki daje okazję do współpracy również nowym partnerom, z którymi chętnie nawiązalibyśmy kontakt” – zapowiadał w zeszłym roku Adam Žert, kierownik działu sprzedaży i marketingu w ZETOR TRACTORS a.s.

Plany rozwoju przewidują poszerzenie sieci dealerów, szczególnie w Europie Zachodniej – w Niemczech, Francji, krajach Beneluksu oraz w Wielkiej Brytanii.

Strategia na najbliższe lata przewiduje zwiększenie liczby serii modeli – z obecnych 4 do 6. Do serii Proxima i Forterra jeszcze w 2013 roku dołączyła seria modeli MAJOR (60-80 KM), a w 2015 roku modele Zetor CRYSTAL – proste i solidne ciągniki z silnikami o dużej mocy (150-160 KM).

W Hanowerze na targach Agritechnica zaprezentowano prototypowy trzycylindrowy traktor o niewielkiej mocy – raptem 49 KM, na którym opierać się będzie nowa, piąta seria modeli ciągników Zetor. Traktor będzie wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów z synchronicznym sterowaniem, ośmioma biegami do przodu oraz ośmioma biegami wstecznymi. Jego maksymalna prędkość wyniesie 30 km/h. Nowe trzycylindrowe traktory sprawdzą się przede wszystkim w małych gospodarstwach oraz u rolników hobbystów.

Przygotowywane jest także rozszerzenie serii MAJOR. Mają pojawić się modele z czterocylindrowymi silnikami o mocy 75,3 KM oraz z kilkoma opcjami skrzyni biegów. Maszyny dysponować będą skrzynią biegów z 12 biegami do przodu i 12 biegami wstecznymi lub z 24 biegami do przodu i 12 biegami wstecznymi, które obsługiwane będą za pomocą dwustopniowej przekładni (PowerShift) oraz rewersu hydraulicznego (PowerShuttle). Przyszłe modele dysponować będą zbiornikiem paliwa o pojemności 120 litrów i osiągać prędkość maksymalną 40 km/h. Nowe produkty znajdą zastosowanie w małych gospodarstwach ukierunkowanych głównie na hodowlę zwierząt.

Szósta seria prawdopodobnie obejmować będzie model lub modele ciągników o dużej mocy – około 200 KM. Ale na tę prezentację musimy jeszcze poczekać.